Tapahtumien markkinointi

Tapahtumien markkinointi ei ole kappaletavaran massamyyntiä tai arjen käyttötavaran ostopäätöksen perustelua. Tapahtumien markkinointi on tunteiden herättämistä, elämyksiä ja vuorovaikutusta. Tapahtumat kilpailevat vapaa-ajasta siinä missä liikuntaharrastus tai elokuvailta sohvan nurkassa. Toisaalta, tapahtumat vetävät puoleensa kun arjen vastapainoksi kaivataan hetkiä vaikkapa kaveriporukan tai kulttuurin parissa.

Perinteisten medioiden näkyvyys ei enää riitä mielikuvan luomiseksi, kun jokainen meistä käyttää vapaa-aikansa erilaisiin viesteihin, tarinoihin ja mainoksiin perehtyen. Markkinoinnissa tuleekin käyttää vahvemmin sosiaalisia medioita, vuorovaikutusta, vaikuttajia ja kohderyhmän yllättäviä tempauksia. Markkinointia suunnitellessa, tulee ensimmäisenä tiedostaa tapahtuman tarkoitus ja tavoite: miksi tapahtuma toteutetaan? Tämän jälkeen hahmotamme potentiaalisen kohderyhmän, sekä kohderyhmämme kiinnostuksenkohteet ja viestit, jotka heitä puhuttelevat. Markkinointi on kuitenkin turhaa ilman tulosten seurantaa: mittareiden asettaminen ja toimenpiteiden tarkastelu tulee pitää aktiivisesti markkinointia ohjaavana työkaluna.

Kuvat:
Havuja / Tommi Kirvesniemi
Petri Saarelainen
Mikko Kankainen
Tapahtumatuotanto Hillitön